Vrouwen in de overgang en voeding, waar let je op? Wat is belangrijk en hoe blijf je nu eigenlijk op gewicht?

Vrouwen in de overgangsperiode veranderen. Naast de overgangsklachten die welbekend zijn, zijn er nog een paar andere belangrijke zaken waar goed op gelet moet worden.

Vrouwen in de overgang lopen meer risico op botontkalking. Om dit te voorkomen word per dag 3 tot 4 porties zuivel aangeraden door het voedingscentrum.

Dit is: halfvolle melk, yoghurt, karnemelk en magere kwark (1 portie is een glas van 150 ml)

40 gram kaas (30+ kaas, mozzarella, huttenkase) 40 gram is het beleg voor 2 boterhammen of 1,5 plak voorgesneden.

Zuivel bevat namelijk calcium en dit is de bouwstof voor je botten.

Het innemen van vitamine D is ook iets dat echt nodig is na je 50ste. Je lichaam neemt het minder goed op waardoor je aan moet vullen. Een supplement is dus essentieel.

Ook beweging is erg belangrijk in deze levensfase. beweging word zo’n 2,5 per week geadviseerd. Omdat de spierkracht in deze fase afneemt en het vetgehalte toe, word geadviseerd naast die 2,5 uur beweging spierversterkende oefeningen te doen. Bijvoorbeeld pilates of yoga. Hierdoor stel je het proces van spierafname uit.

Ouder worden gaat gepaard met minder bewegen en hierdoor verbrand het lichaam minder. Ook het energieverbruik van het lichaam in ruststand neemt af. Er is minder verbranding tijdens de nachtrust.

Vrouwen in de overgang hebben een grotere kans op toename van het vetgehalte rond de organen. De middelomtrek neemt ook vaak in omvang toe.

In zijn algemeen gezegd is het noodzakelijk niet meer te eten dan je verbrand om in balans te blijven.

Na je 50ste heb je minder voeding nodig. Het lichaam verbruikt immers minder energie.

Wat handig is om te mijden bij de welbekende opvliegers is : koffie, thee, alcohol en gekruid eten. Deze keuzes verergeren vaak de klachten.

Iso flavonen zijn stoffen die in sojaproducten zitten. Zij zouden de opvliegers kunnen verminderen. Dit is niet wetenschappelijk bewezen maar wellicht wel het proberen waard. Producten van Alpro zijn een goede plantaardige vervanger voor de dierlijke eiwitten.

Heeft u last van overgewicht en overgangsklachten? Ik begeleid u graag naar een gezond gewicht en naar een hoger energielevel.

Inge van Kranenburg

Voedingscoach